“و” آغازین سمنانی – “گ” فارسی

Ehsan Ebrahimian 

یکی از مشخصه‌های زبان سمنانی، حفظ “و v” آغازینِ باستانی در واژه‌هاست که معمولا در فارسی به “گ g” تبدیل شده اند. به عنوانِ نمونه:

شکل سمنانی واژهشکل ایرانی باستانشکل فارسی واژه
وَشُن-vrsna*گرسنه
وِرگ-vrka*گرگ
وِسی-vi-saida*گسی / گسیل
وِرِنجی-vrinji*گرنج / برنج
وِلَ-vrda*گل

جالب‌تر این است که اگر کمی با دقت به برخی افعال و مصادر سمنانی هم نگاه کنیم، با حذف پیشوندهای فعلی می‌توانیم شکل اصیل فعل را پیدا کنیم و معادل فارسی آن را بیابیم:

سمنانیشکل ایرانی باستانفارسی
بُوریتیُن = بِ + وریتیُن-vi-raixta*گُریختن
بُوسِتیُن = بِ + وسِتیُن-vi-sista*گسستن / گسیختن

شناختِ این تبدیل‌ها و پیدا کردنِ نمونه‌های بیشتر، به ما کمک می‌کند تا بتوانیم قواعدی برای تبدیل آوایی در سمنانی پیدا کنیم و حتی با این روش، شکلِ قدیمی‌تر و فراموش شده واژه‌ها را “بازسازی” کنیم. برای نمونه با در نظر گرفتنِ همین تبدیل “و” آغازین باستانی به “گ” در فارسی، می‌توان حدس زد که واژه “گُراز” با تاثیر فارسی به این شکل هم در سمنانی استفاده می‌شود و شکل قدیمی آن احتمالا “وِراز – ویراز” (verāz – *virāz*) بوده؛ و یا واژه “گُرده” احتمالا “ورده” (vrda) بوده که هر دوی اینها در زبان‌های باستانی (مثل اوستایی) و میانه و امروزی در ایران وجود داشته و دارند.

Recommended Posts

جَنگَ کِرا / janga.kɛrā

گاهی اوقات، یک واژه در طولِ زمان دچارِ تغییراتِ آوایی می‌شود و شکلِ آن شبیه به واژه‌ای دیگر می‌شود؛ گاهی هم این شکلِ جدید، دست‌مایۀ ساختنِ داستان و خرافات می‌شود. واژۀ “شلوار” که به صورت شروال / سروال / شلوال هم در واژه‌نامه‌ها ثبت شده، از شل + وار / وال تشکیل شده است. (که […]

 

دیسکومیَ / diskøˈmiya / دوستکامی / دوستگانی

“دوستکامی” ظرفِ نسبتا بزرگ مسی و پایه‌دار است که در مجالسِ عمومی، در آن شربت یا آب می‌ریزند تا هرکس تشنه است از آن بنوشد (دهخدا و معین). در سمنانی این ظرف را ” دیسکومیَ diskøˈmiya” می‌گویند. اما در حقیقت “دوستکامی” یا “دوستگانی” در واژه‌نامه‌های قدیمی‌تر به معنیِ زیر آمده است:دوستگانی: پیالۀ پر از شراب […]

 

2 thoughts on ““و” آغازین سمنانی – “گ” فارسی

  1. رها

    خیلی جالب بود. ممنون از تلاش‌های شما.⚘️

    1. Ehsan Ebrahimian

      درود بر شما
      ممنون که مطلب رو خوندید. بسیار باعث خوشحالی هست که ببینم مطلب مورد توجه کسی قرار می گیره.

Leave A Comment